De internationella mänskliga rättigheterna startades efter andra världskriget när FN bildades. Fler länder hade redan börjat bilda egna lagar om medborgarnas rättigheter. Sammanfattningen beskrivs följande:
”De mänskliga rättigheterna är universella och gäller för alla. De slår fast att oavsett land, kultur och sammanhang är födda fria och lika i värde och rättigheter.” ( Källa regeringen.se)
Hur är statusen i Uganda?
Bättre men långt ifrån bra. Differensen mellan landsbygd och huvudstad är väldigt stor och var plats har sina utmaningar. Det är fler faktorer som spelar roll. Nivå av utbildning, läs och skrivkunnighet, källkritiskförmåga, kulturförståelse, religionsförståelse och förmågan att förändra sitt beteende och förstå varför jag ska förändra mitt beteende samt att ha framtidstro. Tron på att min omgivning blir bättre och i förlängningen världen.
Det har varit en volontär från Tyskland som studerar sin master inom socialt arbete med fokusområde mänskliga rättigheter och fördjupning i kvinnans rättigheter. Hon var här i en månad och under en lifeskill hade hon temat ”mänskliga rättigheter och kvinnliga rättigheter”. Hon började lektionen med att fråga oss tre frågor och vi skulle ställa oss på tre olika platser i rummet om vi svarade ”ja”, ”nej” eller ”vet inte”.
Fråga nummer 1 ” Har du någon gång hört om mänskliga rättigheter?”
Alla tjejer inklusive jag ställde oss på platsen ”ja”
Sen fick alla berätta var dem hade hört det. Det var från skolan, genom vänner, internet, sociala medier, nyheterna.
Fråga nummer 2 ” Tycker du att kvinnor ska ha fler rättigheter än män?”
Då splittrades gruppen.
Några ställdes sig på ”ja” några på ”nej” och några på ”vet inte”.
En av tjejerna sa att vi kvinnor är så nedtryckta av männen så vi måste trycka ner männen. En annan sa att kvinnor är nere vid golvet och männen är uppe vid himlen så därför ska vi kvinnor har mer rättigheter än männen. Och en av tjejerna som satt på platsen ”vet inte” sa att det har inte någon betydelse, det kommer aldrig att bli bättre för oss kvinnor.
Då räckte jag upp min hand och sa ” Vi har en tydlig differens mellan män och kvinnor. Kvinnor är nere vid golvet och män uppe i himlen, om vi fokuserar på att lyfta upp kvinnorna till männens nivå kommer det upplevas att kvinnorna har mer rättigheter än männen men i själva verket jobbar vi för riktig jämställdhet och jämlikhet. Efter mitt lilla tal så flyttade en av tjejerna från ”ja” sidan till ”nej”. Så vi blev några fler på ”nej” sidan. Även en av dem som satt på ”vet inte” flyttade satte sig på ”nej” sidan.
Det är en balansgång hur mycket man ska involvera sig i diskussionerna. Ni som känner mig vet att jag älskar diskussioner men det är inte mina diskussioner eller viktigast att mina ståndpunkter ska fram. Det viktigaste är att tjejerna får mer kunskap och vågar yttra sina tankar och tänka nya tankar. Och dela med sig av sina erfarenheter. Det är så utvecklande att vara med i lifeskill undervisningen och få höra hur tjejerna resonerar och få en inblick i deras kultur.
Fråga nummer 3 ” Är arbetet med mänskliga rättigheter viktigt?”
Det var en tjej som ställde sig på platsen för ”nej” alla andra ställde sig på ”ja”. Den stackaren som ställde sig på ”nej” fick en grupp av attitydrika kvinnor emot sig. Hennes slutsats var att det är inte nån idé, det kommer aldrig att ändras.
Efter uppgiften fick vi alla sätta oss i grupper med tre individer och jobba med en specifik rättighet. Det var väldigt lärorikt och intressant att sitta och prata med tjejerna om vilka rättigheter vi alla har. Inte bara män och absolut inte bara vita människor som vissa tror.
Om ni har ett större intresse av mänskliga rättigheter så klicka på länken.
Vad är mänskliga rättigheter? – Forum för levande historia
När vi skulle presentera våra slutsatser för hela gruppen var det en specifik grupps rättighet som blev mest uppmärksammad. Rättigheten att som vuxen gifta sig med vem man vill och skaffa så många barn man vill. Många av tjejerna upplever att dem inte har nått att säga till om på dessa områden. Äktenskap här är i de flesta fallen är en överlevad, inte en kärlekshandling. En av dem anställda berättade även om en procedur som tonårstjejer uppmanas att göra. Det kallas ”pulling”. Det är att man blandar en specifik ört med vatten och vätskan som kommer fram använder man för att dra ut de inre blygdläpparna för att göra dem längre. Man kan även använda tyngder. Det är extremt smärtsamt och tjejerna på The Fortress är eniga om att det är enbart för mannen njutning vid samlag men googlar man det kommer det upp att det är både för män och kvinnors njutning.
För den nyfikne kan man klicka på länken för att höra några Ugandiska kvinnor diskutera proceduren.
OUR “PULLING” STORIES – YouTube
Det förekommer även könsstympning i Uganda men det är bara en specifik stam som utför detta. Könsstympning är när man avlägsnar klitoris och de inre blygdläpparna och sen syr ihop snippan men lämnar ett litet hål så att man kiss och mens kan komma ut. När kvinnan har gift sig ska mannen klippa upp snippan och hon är redo för samlag. Detta för att bevara kvinnans oskuld. Den Ugandiska regeringen är emot detta och har försökt i många år att förhindra det men det är tydligen svårt. Gruppen som är mest för denna ritual är dem äldre kvinnorna i byarna.
Alla tjejerna instämde om att båda dessa ritualer är en del av den ugandiska kulturen och det praktiseras. Det var en i gruppen som delade med sig att hon testade att göra ”pulling” proceduren när hon var i tonåren men tyckte att det gjorde så ont att hon avbröt och sa till sig själv om det innebär att jag inte kommer bli gift på grund av att jag inte har gjort detta så får jag förbli ogift. Det är till och med så att barnmorskor på de allmänna sjukhusen skrattar åt tjejer som inte har förlängt sina blygdläppar och säger att dem ser ut som barn. Som sagt vi har mycket kvar att göra när det kommer till mänskliga rättigheter och inte minst kvinnors rättigheter.
En annan märklig anekdot hände på marknaden för några veckor sedan.
Vi var på väg ut till The Fortress och stannande på marknaden för att köpa grönsaker till matlagningskursen. Hela vår familj är med och Immie, en av personalen. Immie går först och vi går förbi några kvinnor som pratar. En kvinna tittar på Filip och sen säger hon något på Luganda till en annan ung tjej som håller sitt barn i knät. Barnet är snorigt och snoret rinner ner för näsan. När vi har passerat kvinnorna och barnet berättar Immie för mig vad hon hade sagt. Den äldre kvinnan sa till mamman att hon måste torka barnets näsa för det är en ”muzungu” (viting) som tittar på hennes barn.
Är detta inte helt sjukt?
Bara för att Filip är en vit man så ska man inte visa att ens barn är snorigt. Han representerar toppen av den mänskliga hierarkin. När ska detta ändras? När ska illusionen om att den vita människans överlägsenhet försvinna och vi ska leva med en universell mentalitet att alla är lika. Oavsett hudfärg.
Tänk att det är så viktigt att visa ett gott yttre för den vita mannen. När jag skriver detta blir jag obekväm. Har svårt att prata om människor i kategorin vit och svart. Överlägsen och underlägsen. Speciellt när den vita överlägsna personen är min man och pappan till mina barn. Vi delar och lever inte i närheten i den illusionen.
Hoppas att jag har gett er alla nya insikter, nya tankar och en liten inblick i den ugandiska kulturen genom The Fortres ögon och erfarenheter.
”Att erkänna mångfalden är vetenskap, att fira det är mänskligheten”
Life is a party and everybody is invited!
Kärlek
Familjen Gunnarsson❤